جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

بررسی استانداردهای ورق گالوانیزه: شناخت تمام گریدها در 5 دقیقه

استانداردهای ورق گالوانیزه کدامند؟
معمولاً هنگام خرید ورق گالوانیزه فروشنده از شما می‌پرسد به چه ضخامت، چه ابعاد، چه حالت و چه برندی از ورق گالوانیزه نیاز دارید و صحبتی از استانداردهای ورق گالوانیزه و یا گریدهای ورق گالوانیزه به میان نمی‌آید. در صورتی که برای هر صنعت خاص ورق فولاد با گرید خاصی تولید می‌شود. برای سنجش کیفیت این ورق‌ها باید از استانداردهای ورق گالوانیزه آشنا باشید تا بتوانید بهترین ورق را برای تولیدات و محصولات صنعت خود انتخاب نمایید. در این پست از وبلاگ زرین فولاد شهریاری به معرفی انواع گریدهای ورق گالوانیزه و استانداردهای ورق گالوانیزه می پردازیم تا بدانید در هنگام خرید ورق گالوانیزه باید به چه مواردی توجه کنید.

فهرست

استانداردهای ورق گالوانیزه کدامند؟

وجود استانداردهای متنوع در ورق گالوانیزه باعث می شود این محصول برای تولیدات صنایع مختلف بهینه شود. شناخت دقیق ویژگی‌های ورق گالوانیزه چه از نظر شیمیایی و چه از نظر مکانیکی باعث می‌شود بتوان بهترین استفاده را از آن کرد و بهره‌وری را افزایش داد.

معرفی استانداردهای ورق گالوانیزه

از آنجایی که ورق گالوانیزه از خواص منحصر به فرد و قیمت مناسبی برخوردار است، به عنوان اصلی‌ترین ماده در بسیاری از صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرد.ورق گالوانیزه بر اساس معیارهای مختلفی تولید می‌شود. این استانداردها برای بررسی کیفیت ورق گالوانیزه تولید شده به کار می‌روند. هر یک از این استانداردها برای بررسی ویژگی‌های خاصی  به کار می‌رود. مثلاً:

  • سنجش رنگ ورق‌های گالوانیزه بر اساس استاندارد ISO 7724
  • بررسی ضخامت ورق بر اساس استاندارد DIN EN ISO 2360
  • سنجش میزان چسبندگی ورق بر اساس استاندارد DIN EN ISO 2409
تاثیر استاندارد در کاربرد ورق گالوانیزه

استاندارد ASTM چیست؟

این استاندارد همان استاندارد انجمن آزمایش و مواد آمریکاست. استانداردهای فلزی، استانداردهای فولادی، استانداردهای رنگ و استانداردهای پلاستیک از مهمترین استانداردهایی است که ASTM ارائه کرده است.

این استاندارد، استانداردهای فلزی خوردگی و فرسودگی فلزهایی مثل آلومینیوم، مس، چدن و… را با گذشت زمان و تحت فشار مورد بررسی قرار می‌دهد.

استانداردهای فولادی در طبقه بندی، ارزیابی و مشخص کردن خواص شیمیایی، مکانیکی و متالورژیکی انواع مختلف فولادها که عمدتاً در تولید اجزای مکانیکی، قطعات صنعتی و عناصر ساختمانی استفاده می‌شوند، به کار می‌رود. فولادها می‌توانند از انواع کربن، ضد زنگ، فریتی، آستنیتی و آلیاژی باشند. استاندارد ASTM برای آزمایشگاه‌های متالورژی و پالایشگاه‌ها، تولیدکنندگان محصولات و سایر کاربران نهایی فولاد و برای اطمینان از کیفیت آن جهت استفاده ایمن ضروری است.

در لحظه رصد کنید:
استعلام قیمت ورق گالوانیزه

بررسی کلاس بندی استاندارد  ASTM

استاندارد ASTM از یک حرف بزرگ انگلیسی و تعدادی رقم تشکیل شده است. حروف انگلیسی نشانه کلاس استاندارد است. عددی که در بعد آن قرار می‌گیرد کد استاندارد مرتبط با آن متریال را نشان می دهد.

مهمترین کلاس‌های استاندارد ASTM عبارتند از:

  • حرف A: برای فلزات آهنی از جمله پروفیل‌های فولادی
  • حرف B: برای فلزات غیرآهنی
  • حرف C:  برای انواع سیمان، بتن، مواد بنایی و سرامیک
  • حرف D: برای مواد و متریال دیگر
  • حرف E: مرتبط با موضوعات متفرقه
  • حرف F: در ارتباط با مواد با کاربردهای ویژه و خاص
  • حرف G: برای بررسی خوردگی، تخریب متریال و فرسایش
  • حرف H: نشان دهنده کمیسیون‌های مشترک

بر این اساس  استاندارد ASTM C39 برای محصولات بتنی است و عدد 39 هم یک کد است که در فهرست استانداردها به راحتی می‌توان تعریف و ویژگی‌اش را پیدا کرد.

استاندارد ASTM A53 یا A53M مربوط به لوله فولادی گالوانیزه بدون درز است.

جدول زیر پرکاربردترین کلاس‌های استاندارد ASTM را نشان می‌دهد.  ASTM 123A رایج‌ترین استاندارد مشخص شده است.

نوع استانداردتوضیح
ASTM A123برای پوشش‌های روی (گالوانیزه گرم) روی محصولات آهن و فولاد
ASTM A153برای پوشش روی (Hot-Dip) روی آهن و سخت افزار
ASTM A767برای میلگردهای فولادی با روکش روی (گالوانیزه) برای تقویت بتن
ASTM A780برای تعمیر نواحی آسیب دیده و بدون پوشش در ورق گالوانیزه گرم
ASTM F2329برای پوشش روی، غوطه ور شدن داغ، الزامات کاربردی بر روی پیچ و مهره‌های کربنی و فولاد آلیاژی، پیچ‌ها، واشرها، مهره‌ها و بست‌های رزوه‌ای ویژه
ASTM A143برای محافظت در برابر شکنندگی محصولات فولادی سازه‌ای گالوانیزه گرم و روش تشخیص تردی
ASTM A384برای محافظت در برابر تاب خوردگی و اعوجاج در طول گالوانیزه گرم مجموعه‌های فولادی
ASTM A385برای ارائه پوشش‌های روی با کیفیت بالا (هات دیپ)

استاندارد ISO

استاندارد ISO ویژگی‌های کلی پوشش‌های تولیدات ورق گالوانیزه گرم و روش‌های سنجش و آزمایش محصولاتی که از آهن و فولاد ساخته می‌شوند را تعیین می‌کند. ASTM و ISO تقریباً مشابه بوده اما از جهاتی نیز با هم فرق دارند. استاندارد ISO ویژگی‌ها و مشخصات عمومی را بیان می‌کند در حالی‌که استاندارد ASTM ویژگی‌ها را با جزییات بیشتری نشان می‌دهد مثل خواص مکانیکی. استاندارد ASTM در مقایسه با ISO به ضخامت پوشش بیشتری نیاز دارد.

استاندارد پوشش‌های گالوانیزه گرم و محصولات ساخته شده از آهن و فولاد و روش‌های آزمایش آن‌ها ISO 1461 است.

این استاندارد ویژگی‌های عمومی پوشش‌های گالوانیزه گرم و روش‌های آزمایش را برای پوشش‌های گالوانیزه گرمی که با غوطه‌ور کردن اقلام آهن و فولاد در روی مذاب (حاوی بیش از 2٪ فلزات دیگر) ساخته شده، مشخص می‌کند. این استاندارد برای موارد زیر اعمال نمی‌شود:

  • ورق، سیم و محصولات توری بافته شده یا جوش داده شده که به طور مداوم گالوانیزه می‌شوند.
  • لوله‌هایی که در کارخانه‌های اتوماتیک گالوانیزه می‌شوند.
  • محصولات گالوانیزه گرم (مثلاً اتصال دهنده‌ها) که استانداردهای خاصی برای آنها وجود دارد و می‌تواند شامل الزامات اضافی متفاوتی نسبت به موارد این استاندارد باشد.

نکته: استاندارد BS 729  استاندارد قدیمی گالوانیزه بریتانیا بود که برای گالوانیزه گرم به کار می‌رفت که امروزه با  EN ISO 1461  جایگزین شده است.

جدول زیر استانداردهای متداول ISO و EN را نشان می‌دهد. این استانداردها می‌توانند شامل «EN ISO» باشند، به این معنی که استاندارد یک استاندارد اروپایی است که با استاندارد ISO یکسان است.  استاندارد ISO 1461 متداول‌ترین استاندارد بین المللی است.

استانداردتوضیحکاربرد
ISO 1461پوشش های گالوانیزه گرم روی محصولات آهنی و فولادی ساخته شده – مشخصات و روش های آزمایشقطعات تک فولادی یا قطعات ساخته شده با انواع مختلف محصولات فولادی
ISO 10684اتصال دهنده‌ها – پوشش‌های گالوانیزه گرماتصال دهنده‌ها
ISO 14713.1پوشش‌های روی – دستورالعمل‌ها و توصیه‌هایی برای حفاظت در برابر خوردگی آهن و فولاد در سازه‌ها قسمت 1: اصول کلی طراحی و مقاومت در برابر خوردگیدوام  HDG
ISO 14713.2پوشش‌های روی – دستورالعمل‌ها و توصیه‌هایی برای محافظت در برابر خوردگی آهن و فولاد در سازه ها قسمت 2: گالوانیزه گرمطراحی برای  HDG

استاندارد EN

استاندارد EN یک استاندارد اروپایی بین‌المللی است که دستورالعمل‌های مرتبط با فولاد ساخته شده از گالوانیزه گرم را مشخص می‌کند. استاندارد EN مشابه استاندارد ISO 1461 است و ویژگی‌های عمومی پوشش‌های گالوانیزه گرم و روش‌های آزمایش برای محصولات ساخته شده از آهن و فولاد را مشخص می‌نماید.

در لحظه رصد کنید:
قیمت روز ورق رنگی

استاندارد  JIS

این استاندارد مربوط به استانداردهای صنعتی ژاپن است. JIS G3302 استاندارد محصولات فولادی گالوانیزه است که ویژگی‌هایی مثل استحکام را مشخص می‌نماید.

استاندارد ISIRI

استاندارد ورق گالوانیزه ملی ISRI 37765 است. اما معمولاً بیشتر تولیدکنندگان داخلی از استانداردهای ISO استفاده می‌کنند.

جدول انواع استانداردهای ورق گالوانیزه
استانداردمخففحوزه کاربردمحدودیت‌هاویژگی‌هاضخامت پوشش
ASTMAmerican Society for Testing and Materials محصولات فولادی و آهنی که با فرآیند گالوانیزه گرم تولید می‌شوند شامل ورق‌ها، سیم‌ها و لوله‌هایی که به صورت پیوسته پوشش داده می‌شوند، نمی‌شود ارائه جزئیات دقیق‌ ویژگی‌های مکانیکی و هماهنگ با صنایع مختلف نیاز به ضخامت پوشش بیشتر نسبت به ISO
ISOInternational Organization for Standardization ویژگی‌های عمومی پوشش‌های گالوانیزه گرم و روش‌های آزمایش برای محصولات آهنی و فولادی برای توری و ورق که همیشه گالوانیزه شده‌اند و لوله یا محصولات گالوانیزه گرم استفاده نمی‌شود ارائه مشخصات عمومی و کلی نیاز به ضخامت پوشش کمتر نسبت به ASTM
ENEuropean Norm قوانین مربوط به گالوانیزه گرم پس از ساخت فولاد مشابه ISO 1461:2022 ارائه ویژگی‌های عمومی پوشش‌های گالوانیزه گرم و روش‌های آزمایش مشابه ISO
JISJapanese Industrial Standards مشخصات محصولات فولادی گالوانیزه گرم با کیفیت تجاری –  ارائه ویژگی‌های مختلف مانند استحکام 
ISIRIInstitute of Standards and Industrial Research of Iran مشخصات لوله‌های گالوانیزه تولید داخل اکثرا در تولیدات داخلی از استانداردهای بین‌المللی مانند ISO استفاده می‌شود –  

گریدهای ورق گالوانیزه نشان دهنده چیست؟

نقش گریدها در خرید ورق گالوانیزه بسیار پررنگ است. زیرا گریدها نشان دهنده استانداردها و استفاده‌های مختلف ورق گالوانیزه هستند. مشخصاتی که در ادامه عنوان می‌شود احتمالاً در برگه داده فنی گریدهای ورق گالوانیزه یا مشخصات محصول عنوان می‌شوند.

  1. ترکیب آلیاژ: این مشخصه نشان می‌دهد که ماده اولیه‌ای که در ساخت ورق گالوانیزه استفاده شده چه است.
  2. ضخامت ورق: ضخامت ورق گالوانیزه بر اساس واحد میلیمتر یا اینچ عنوان می‌شود.
  3. ویژگی‌های مکانیکی: yield strength  یا استحکام تسلیم،  tensile strength یا استحکام کششی و elongation یا طولانی شدن از جمله ویژگی‌های مکانیکی مهم هستند.
  4. ویژگی‌های خوردگی: میزان مقاومت نسبت به خوردگی و عمر مفید ورق گالوانیزه در محیط‌های مختلف را نشان می‌دهد.
  5. پوشش سطح: این ویژگی ممکن است در برگه داده فنی ثبت شود و نشان دهنده عملیاتی است که برای پوشش‌دهی ورق گالوانیزه استفاده می‌شود، مانند روغن کاری، پوشش‌های آلومینیومی و…
  6. استانداردها: انواع استاندارد ورق گالوانیزه وجود دارد مانند استاندارد ASTM ، EN، ISO و… که در بخش استانداردهای ورق گالوانیزه به طور مشروح توضیح داده شد.
  7. کاربردها: گریدها نشان دهنده کاربردهای مختلف ورق گالوانیزه است مثلاً استفاده در صنایع خودروسازی و ساختمان سازی و…
  8. گواهی‌نامه‌ها
  9. ابعاد و بسته‌بندی

معرفی انواع گریدهای ورق گالوانیزه

گرید شکل دهی و کشش

این گرید به 5 دسته تقسیم می‌شود:

  1. DX51: این گرید نشان دهنده تولید بعضی از ورق‌ها و عملیات سخت خمشی است.
  2. DX52: این گرید مرتبط با عملیات ساده کششی و عملیات سخت‌تر شکل پذیری است.
  3. DX53: این گرید مربوط به ویژگی کششی ورق است و نسبت به دو گرید قبلی مقاوم‌تر است.
  4. DX54: درجه کشش عمیق است.
  5. DX56: درجه کشش فوق عمیق را نشان می دهد.

در پست گریدهای ورق گالوانیزه از نظر فرم پذیری و میزان کشش می توانید با جزییات کامل این گریدها آشنا شوید.

گریدهای ورق گالوانیزه ساختمانی

منظور از ورق گالوانیزه ساختمانی، ورق‌هایی هستند که در صنعت ساختمان سازی استفاده می‌شوند. این گریدها ویژگی‌های خاصی مانند مقاومت بالا در برابر خوردگی و زنگ زدگی دارند.

براساس استاندارد اروپایی گریدهای ورق گالوانیزه ساختمانی 6 دسته هستند:

  • S220GD
  • S250GD
  • S280GD
  • S320GD
  • S350GD
  • S550GD

گریدهای ورق گالوانیزه پراستحکام شکل پذیر

  • H180BD
  • H220YD
  • H340LAD
  • H220B
  • H260YD
  • H380LAD
  • H220PD
  • H260LAD
  • H420LAD
  • H300PD
  • H300LAD

این گریدهای ورق گالوانیزه باعث می‌شود مصرف کننده بتواند مقاومت نهایی قطعه موردنظر را همزمان با کاهش ضخامت ورق، افزایش می‌دهد.

گریدهای ورق گالوانیزه

گریدهای تجاری

گرید ورق گالوانیزه تجاری در مورد ورق هایی به کار برده می شود که برای موارد عمومی و تجاری در صنایع مختلف استفاده می‌شوند. این گریدها ویژگی‌های استانداردی دارند که آن‌ها را برای استفاده در بسیاری از صنایع امکان پذیر می‌سازد.

گریدهای خودروسازی

گریدهای ورق گالوانیزه خودروسازی شامل ورق‌هایی هستند که در صنعت خودروسازی استفاده می‌شوند. این گریدها دارای استحکام بالا و مقاومت در برابر ضربه و خوردگی هستند.

گریدهای صنعتی

گریدهای ورق‌های گالوانیزه‌ صنعتی دارای ویژگی‌های خاصی هستند که بسته بر نیازهای صنایع مختلف متفاوت است و در صنایع مختلفی مانند بسته‌بندی، لوله و پروفیل، صنایع دریایی و … استفاده می‌شود.

گریدهای خاص

گریدهای خاص ورق گالوانیزه به ورق‌هایی اتلاق می شود که دارای ویژگی‌هایی مثل مقاومت در برابر دما، خاصیت ضد خوردگی و ضد آب هستند و برای کاربردها و نیازهای خاص تولید می‌شوند.

معرفی انواع گریدهای ورق گالوانیزه براساس استانداردهای ورق گالوانیزه

برای اینکه بتوانید انواع گریدهای ورق‌های گالوانیزه را با هم مقایسه کنید، نیاز به یک مرجع دارید که تمامی استانداردهای ورق گالوانیزه موجود در بازار را دارا باشد. جدول استانداردهای ورق گالوانیزه از جمله همین مراجع است.

در جدول زیر ما گریدهای ورق گالوانیزه را با توجه به استانداردهای ورق گالوانیزه به شما معرفی کرده‌ایم.

جدول گریدهای ورق گالوانیزه بر اساس جدول استانداردهای ورق گالوانیزه
نوع مصرف و وروش تولیدJIS3302ASTMENISIR
مصارف عمومیSGCCSC type A (A653)DX51 D+Z STo 2Z(ISIR7597) 01
مصارف عمومی پایه ورق گرمSGHCA526 (89) A653 CQ (95)DX51DX EN 10142
مصارف عمومی استحکام بالاSGC340, SGC400, SGC440,SGC490,SGC570SS255,340,380,410,550 (A653)S250GD S280GD S320GD S350GD S550GD(ISRI 7596) 250,280,320,350,550
مصارف عمومی استحکام بالا (پایه ورق گرم)SGH340, SGH400, SGH440,SGH490,SGH570DH, FH, DMH (A446) SQ275 SQ341 SQ43 (A653)S250GH S280GH S320GH S50GH (EN10142)
کاربردهای با کشش عمیقSGCD1 SGCD 2  FS type A (A653) DDS (A653)DX52 D+Z STO 3Z DX53 D+Z STO 4Z(ISRI 7597)03 (ISRI 7597) 04

سخن پایانی

خرید ورق گالوانیزه براساس گرید با استفاده از معیارهای مناسب تضمین کننده تولید محصولات باکیفیت و مرغوب است. در صورتی که شما به عنوان تولیدکننده خرید ورق گالوانیزه بر اساس استاندارد ورق انجام ندهید این ورق‌ها با گذر زمان دچار آسیب‌هایی همچون زنگ زدگی خواهند شد که علاوه بر عواقب مالی می‌تواند عواقب جانی جبران ناپذیری را به شما تحمیل نماید.

همان طوری که گفته شد استانداردهای ورق گالوانیزه متنوع و زیاد هستند. ما در این مقاله به معرفی انواع گریدهای ورق گالوانیزه پرداختیم و جدول استانداردهای ورق گالوانیزه را در اختیارتان قرار دادیم تا بتوانید با دانش و آگاهی بیشتری ورق گالوانیزه مورد نیاز خود رو خریداری نمایید.

شرکت زرین فولاد شهریاری با ارائه تولیدات با رعایت استانداردهای ورق گالوانیزه می‌تواند تضمین کننده محصولات باکیفیت و مرغوب شما باشد. شما می‌توانید برای خرید ورق گالوانیزه بر اساس استاندارد ورق گالوانیزه با ما تماس بگیرید.

منابع: galvanizeit ، gaa

آخرین مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

11 − یک =