جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

معرفی ورق سیاه فولاد مبارکه + جدول استاندارد

ورق گرم فولاد مبارکه به همراه جدول استاندارهای ورق سیاه
یکی از پر کاربردترین ورق های تولیدی مجتمع فولاد مبارکه، ورق سیاه یا ورق گرم است. با توجه به اهمیت و کاربرد گسترده‌ای که ورق سیاه فولاد مبارکه دارد، تولید آن با استفاده از مواد اولیه با کیفیت و فناوری‌های پیشرفته، به یکی از محصولات پرطرفدار و مورد تقاضا در بازار فولاد تبدیل شده است.

فهرست

کارخانه فولاد مبارکه  

فولاد مبارکه اصفهان، یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین مجتمع‌های صنعتی کشور بوده که در نزدیکی شهر اصفهان واقع شده است. در سال 1370، اولین کوره قوس الکتریکی واحد فولادسازی این مجتمع افتتاح شد و از آن زمان تاکنون، فولاد مبارکه با کسب تجارب ارزشمند و به دست آوردن توانمندی‌های لازم، به یکی از بزرگ‌ترین و پیشرفته‌ترین مجتمع‌های فولادی خاورمیانه تبدیل شده است.

این شرکت با تولید انواع محصولات فولادی از جمله ورق‌های سرد، گرم، گالوانیزه و رنگی، نقش بسزایی در تأمین نیاز صنایع مختلف کشور ایفا می‌کند.

انواع ورق سیاه فولاد مبارکه

از جمله گریدها و استانداردهای ورق سیاه فولاد مبارکه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد که عبارتند از:

  • ورق سیاه ST52 : ورق سیاه ST52 از جمله ورق های صنعتی پرکاربرد است که در فرآیند تولید آن از عناصری نظیر سیلیکون و منگنز استفاده می شود. ورق های ST52 از قابلیت جوشکاری خوبی برخوردار هستند و همچنین در برابر خمش و پیچش مقاوم اند.
  • ورق سیاه ST37 : ورق ST37 درصد کربن کمتری دارد لذا از انعطاف پذیر خوبی برخوردار است.  این نوع ورق به طور گسترده در صنعت ساختمان سازی کاربرد دارد، همچنین برای تولید مقاطع فولادی نظیر نبشی، تیرآهن، پروفیل، میلگرد و … مورد استفاده قرار می گیرد. از قابلیت های دیگر ورقST37  می توان به جوش پذیری و ماشین کاری آن اشاره نمود.
  • ورق سیاه ST44 : ورق ST44 با نام تجاری فولاد 1.0044 در دسته فولادهای نرم (mild steel) قرار دارد و در پروسه تولید آن از عناصری مانند منگنز و مس بیشتر استفاده شده است. این ورق قابلیت شکل پذیری و جوشکاری خوبی داشته و برای استفاده در ساخت قطعات هواپیما، پل­ ها، ریل­ ها و تجهیزات صنعتی انتخاب مناسبی است.
  • ورق سیاه ST22 : ورق ST22 کارایی و ارزش بالایی داشته و از شکل پذیری و انعطاف پذیری مناسبی برخوردار است. این ورق استحکام کششی بالایی داشته و به ندرت دچار خوردگی و پوسیدگی می‌شود. ورق ST22 برای تولید قطعات مختلف خودرو، ریل قطار، پروژه‌های سازه‌ای، ساخت ساختمان و پل سازی استفاده می‌شود.
جدول استاندارد DIN ورق سیاه

گریدها و استانداردهای ورق های سیاه کارخانه فولاد مبارکه

فولاد مبارکه اصفهان به عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان ورق سیاه در ایران، نقش بسیار مهمی در تأمین نیاز داخلی این محصول ایفا می‌کند. به طوری که سهم این شرکت در بازار داخلی حدود 50 درصد است.

در فرآیند تولید ورق سیاه، فولاد مبارکه استانداردهای جهانی متعددی را رعایت می‌کند. این استانداردها شامل DIN 17100، DIN 17155، JIS1301، SAE، IRACOR و IRAFORM است که نشان‌دهنده کیفیت بالای محصولات این شرکت است.

گریدها و استانداردهای ورق های سیاه کارخانه فولاد مبارکه
جدول استاندارد های ورق سیاه در فولاد مبارکه

ضخامت و ابعاد ورق سیاه فولاد مبارکه

فولاد مبارکه به عنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان ورق سیاه در ایران، طیف گسترده‌ای از محصولات را با ضخامت‌ها و ابعاد متنوع ارائه می‌دهد. این محصولات بر اساس کیفیت و کاربرد خاص خود، درجه ‌بندی‌های متفاوتی را به خود اختصاص داده‌اند.

کارخانه فولاد مبارکه ورق سیاه را به دو صورت برش خورده و رول عرضه می کند. رول سیاه و شیت ورق سیاه فابریک  در ابعاد و ضخامت های متنوعی تولید می گردد که در ادامه به آن می پردازیم.

ضخامت ورق‌های سیاه تولیدی در فولاد مبارکه از 2 میلی‌متر تا 16 میلی‌متر متغیر بوده و عرض‌های آن نیز از حداقل 580 میلی‌متر تا حداکثر 1825 میلی‌متر متفاوت است. عرض متداول انواع ورق‌ سیاه فولاد مبارکه معمولاً 1500 میلی‌متر بوده و در ضخامت‌های پایین به صورت رولی عرضه می‌شود. این محصولات از دو نوع فولاد 36A و A1011 تولید می‌گردند و در دو نوع صنعتی و معمولی به بازار ارائه می‌شوند که هر کدام کاربرد خاص خود را در صنعت دارند. محصولات گرم تولیدی نیز بر اساس ضخامت به دو دسته HB (ضخامت کمتر از 6 میلی‌متر) و HC (ضخامت بالای 8 میلی‌متر) تقسیم می‌شوند. محصولات HB و HC با طول‌های 6 تا 12 متر قابل سفارش هستند.

ورق‌هایی با ضخامت بیشتر از ۱۵ میلی‌متر نیز به صورت ورق‌های فابریک شده تولید می‌شوند، به این معنی که نمی‌توان آن‌ها را به صورت رول بسته کرد، بلکه به صورت ورق‌های برش خورده عرضه می‌شوند. شیت‌های 6 میلی‌متری در عرض‌های 1، 1/25 و 1/5 متری و ضخامت‌های 8 تا 15 میلی‌متری را با عرض 1/5 متر تولید می‌شود.

ورق سیاه فولاد مبارکه در ضخامت‌های 2، 2/5، 3، 4، 5، 6، 8، 10، 12 و 15 میلی‌متر به صورت رول به بازار عرضه می‌شود، اما هر ضخامت، عرض استاندارد خاص خود را دارد. به طور مثال، رول ورق با ضخامت 2 میلی‌متر دو عرض 1000 و 1250 میلی‌متر، ورق با ضخامت 3، 4، 5 و 6 میلی‌متر سه عرض 1000، 1250 و 1500 میلی‌متر و ورق با ضخامت 8، 10، 12 و 15 میلی‌متر عرض 1500 میلی‌متر را دارا هستند.

روش تولید ورق سیاه در فولاد مبارکه

  • پیش‌گرم کردن تختال‌ها: در ابتدای فرآیند، تختال‌های فولادی در کوره پیش‌گرم قرار می‌گیرند. در این مرحله، دمای تختال‌ها به حدود 1200-1250 درجه سانتی‌گراد افزایش می‌یابد. این امر باعث حذف عناصر آلیاژی محلول و عیوب ساختاری حاصل از ریخته‌گری می‌شود. انتخاب دمای مناسب برای پیش‌گرم بسیار مهم است تا هم از هزینه‌های اضافی برای افزایش دمای بیش از حد جلوگیری شود و هم تشکیل رسوبات سخت ناشی از دمای پایین پیش‌گرم به حداقل برسد.
  • نورد اولیه (نورد خشن): پس از مرحله پیش‌گرم، تختال‌ها توسط فشار آب پوسته‌زدایی می‌شوند و سپس وارد قفسه‌های نورد خشن می‌گردند. در این مرحله، تختال‌ها طی چندین مرحله نورد، تا حدود 75% از ضخامت اولیه خود کاهش می‌یابند. در هر مرحله نورد، کاهش ضخامت موجب افزایش عرض می‌شود که توسط غلتک‌های عمودی کنترل می‌گردد. پس از این مرحله، محصول وارد جعبه کلاف شده و یا مستقیماً به قفسه‌های نورد نهایی منتقل می‌شود.
  • نورد نهایی: خط نورد نهایی متشکل از 5 تا 7 قفسه نورد پشت سر هم است. هنگامی که ورق به دمای مناسب رسید، وارد اولین قفسه نورد نهایی می‌شود و سپس به ‌صورت پیوسته از سایر قفسه‌ها عبور می‌کند. سرعت ورق در این قفسه‌ها بین 10 تا 20 متر بر ثانیه است و ضخامت ورق را بین 1 تا 4 میلی‌متر و یا کمتر کاهش می‌دهند. در ورود به خط نهایی، دمای ورق و در خروج از خط، دما و ضخامت ورق اندازه‌گیری می‌شود. در این مرحله، ضخامت توسط سیستم خودکار کنترل ضخامت و دما توسط تغییر سرعت نورد کنترل می‌شود.
  • خنک کاری و کلاف‌پیچی: پس از خروج از قفسه‌های نورد نهایی، ورق‌ها تحت شرایط کنترل شده بر روی میز خنک ‌کننده، خنک می‌شوند. هدف این مرحله، کاهش دمای ورق از 850 درجه سانتی‌گراد تا دمای مرحله کلاف پیچی (حدود 580 درجه سانتی‌گراد) است. بعد از خنک کاری، ورق در واحد کلاف‌پیچ به ‌صورت کلاف درمی‌آید و اجازه کاهش دما به آن داده می‌شود تا برای بارگیری آماده شود.

در مجموع، فولاد مبارکه با بهره‌گیری از فناوری‌های پیشرفته و رعایت استانداردهای جهانی، فرآیند تولید ورق سیاه را به‌ صورت دقیق و با کیفیت بالا انجام می‌دهد تا بتواند نیاز صنایع مختلف را به‌ طور مطلوب در سطح داخلی و جهانی تأمین کند.

نکات تخصصی در خرید ورق سیاه فولاد مبارکه

هنگام خرید ورق سیاه فولاد مبارکه، توجه به چندین عامل مهم می‌تواند در انتخاب مناسب‌ترین محصول برای نیاز شما کمک کند. این عوامل شامل کارایی، آلیاژ مورد نیاز، ابعاد و وزن ورق سیاه است که به شرح زیر است:

  • کارایی: یکی از مهم‌ترین نکات در هنگام سفارش ورق سیاه، توجه به ضخامت آن است. ضخامت ورق بر اساس نیاز شما برای شکل‌دهی، عمق جوش‌کاری و استحکام مورد نیاز متفاوت خواهد بود. به طور کلی، با افزایش ضخامت ورق (در صورت یکسان بودن سایر پارامترها مانند گرید فولاد)، عمق جوش‌کاری بیشتر می‌شود، اما شکل پذیری آن سخت‌تر خواهد بود.
  • آلیاژ مورد نیاز: بیشترین کاربرد در ورق سیاه فولاد مبارکه را گرید ST37 دارد، زیرا از خواص مطلوبی مانند مقاومت در برابر سایش، استحکام و شکل پذیری بالایی برخوردار است.
  • ابعاد: ورق سیاه این کارخانه در بازار در ابعاد متنوعی عرضه می‌شود که می‌تواند طیف گسترده‌ای از نیازهای کاربران را پاسخگو باشد. هر کارخانه ورق سیاه را در ابعاد و ضخامت‌های مختلفی تولید می‌کند که قطعاً فولاد مبارکه هم از این قاعده مستثنی نبوده و در جایگاه برتر تولید کنندگان داخلی قرار دارد. شایان ذکر است که این تنوع در ابعاد، امکان انتخاب مناسب‌ترین محصول را برای مصرف‌کنندگان فراهم می‌آورد.

عوامل تاثیر گذار بر قیمت ورق سیاه فولاد مبارکه

قیمت ورق سیاه فولاد مبارکه تحت تأثیر چندین عامل مهم قرار دارد:

  • ضخامت ورق: به طور کلی، با افزایش ضخامت ورق، قیمت آن نیز افزایش می‌یابد. این به دلیل مصرف بیشتر مواد اولیه و انرژی در فرآیند تولید ورق‌های ضخیم‌تر است.
  • عرض ورق: ورق‌های با عرض بیشتر معمولاً قیمت بالاتری دارند. زیرا تولید آن‌ها نیازمند ماشین‌آلات و تجهیزات پیشرفته‌تری است.
  • گرید فولاد: نوع گرید فولاد مورد استفاده در تولید ورق سیاه نیز بر قیمت تأثیر می‌گذارد. گریدهای با کیفیت بالاتر و آلیاژهای خاص، قیمت بیشتری دارند.
  • قیمت مواد اولیه: افزایش هزینه‌های تولید و تغییر و تحولات بازار مواد اولیه یکی از عوامل موثر در تعیین قیمت ورق سیاه است. هرچه قیمت قراضه و اسلب بیشتر شود، ورق سیاه با قیمت بیشتری فروخته می‌شود.
  • نوسانات بازار: قیمت ورق سیاه نیز مانند سایر مقاطع فولادی در کشور به مولفه‌های زیادی وابسته بوده و همواره در حال نوسان است. به طور کلی، پیش‌بینی دقیق از قیمت روز ورق آهنی کاری بس دشوار است.
  • در مجموع، ترکیبی از این عوامل در نهایی شدن قیمت ورق سیاه تولیدی فولاد مبارکه مؤثر است.

برای اطلاع از قیمت روز ورق سیاه فولاد مبارکه همین حالا با کارشناسان ما تماس بگیرید:

سوالات متداول

ورق سیاه فولاد مبارکه را از کجا بخریم؟

در زرین فولاد شهریاری ورق سیاه فولاد مبارکه در ابعاد و ضخامت های مختلف به صورت رول و شیت فابریک، شیت برش خورده قابل عرضه است. برای خرید ورق سیاه با کارشناسان ما در تماس باشید: 91003131-031

پرکاربردترین گرید های ورق سیاه فولاد مبارکه کدام اند؟

ورق های ST37 و ST 52 بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند.

نحوه خرید ورق سیاه فولاد مبارکه به چه صورتی است؟

برای خرید ورق سیاه فولاد مبارکه هم می توانید از سایت مجموعه زرین فولاد شهریاری اقدام نمایید و هم با شما ره 031-91003131 تماس بگیرید.

کاربرد ورق سیاه فولاد مبارکه چیست؟

گستره کاربرد ورق‌های فولاد مبارکه بسیار وسیع است. این محصولات در طیف گسترده‌ای از صنایع از جمله سوله‌سازی، ساختمان‌سازی، لوازم خانگی، تیرورق، قطعات و خودروسازی، لوله فلزی، قوطی پروفیل، گاردریل و صنایع سبک و سنگین مورد استفاده قرار می‌گیرند. این تنوع در کاربردها، نشان‌دهنده انعطاف‌پذیری و کیفیت بالای محصولات فولاد مبارکه است.

آخرین مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست − 14 =