جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

شناسنامه ورق گالوانیزه: ثبت احوالِ ورق در یک برچسب

برچسب و لیبل ورق گالوانیزه
هنگامی که کلاف گالوانیزه از کارخانه تولید کننده خود خارج می شود، حاوی برچسبی است که تمامی اطلاعات فنی ورق به صورت دقیق بر روی آن درج شده است. این لیبل همان شناسنامه ورق گالوانیزه است.

فهرست

در هنگام خرید ورق گالوانیزه، برخی از مشخصات و ویژگی‌های این محصول برای مشتریان از اهمیت قابل توجهی برخوردار است. کلاف گالوانیزه ای که توسط کارخانجات مختلف تولید می شود در هنگام بسته بندی لیبل می خورد تا تمامی مشخصات کلیدی محصول بر روی آن درج شود. هرچند شناسنامه ورق در کارخانجات مختلف طراحی متفاوت و آیتم های مختلفی دارد اما همیشه مهم ترین مشخصات ورق بر روی آن درج می شود. مشخصاتی شامل:

  1. نام کارخانه سازنده
  2. جنس ورق
  3. استانداردها و گرید ورق
  4. ابعاد ورق
  5. میزان کوتینگ
  6. نوع گل
  7. وزن کلاف
  8. شناسه کویل
  9. شماره سفارش و نام خریدار

در این پست از وبلاگ زرین فولاد شهریاری به معرفی مهم ترین اجزای شناسنامه ورق گالوانیزه می پردازیم.

شناسنامه ورق گالوانیزه برچسبی است که حاوی مشخصات و ویژگی های این محصول است.

1.نام کارخانه سازنده

نام و لوگوی کارخانه سازنده، اولین چیزی است که بر روی شناسنامه ورق گالوانیزه خودنمایی می کند. در ایران کارخانجات متعددی به تولید ورق گالوانیزه مشغول هستند که از مهم ترین آن ها می توان به فولاد مبارکه، فولاد تاراز، فولاد دشتستان و فولاد امیرکبیر کاشان اشاره کرد. همانطور که در پست اصول انبارداری، بسته بندی و حمل و نقل ورق گالوانیزه اشاره کردیم این کارخانجات در بسته بندی محصولات خود معمولا از پوشش های منحصر به فرد استفاده می کنند. اما مانند هر محصول دیگری، ورق گالوانیزه نیز در بازار با نام برند سازنده خود به فروش می رسد و درج نام تولید کننده یکی از آیتم های مهم در لیبل ورق گالوانیزه به شمار می رود.

2.جنس ورق

یکی از آیتم های برچسب در ورق های فولادی، جنس آن هاست. در شناسنامه ورق گالوانیزه عبارت GALVANIZED بیان کننده جنس این محصول فولادی است.

3.استانداردها و گرید

از آنجایی که تغییر ویژگی های ورق (مانند روش تولید، میزان کربن موجود در آن، درجه کوتینگ و…) می تواند نوع کاربرد این محصول را در صنایع مختلف تغییر دهد، نوع استانداردها و گرید محصول حتما باید بر روی آن درج شود.
وجود استانداردهای داخلی و خارجی در ورق هم ویژگی های کیفیتی محصول را مورد تایید قرار می دهند و هم به عنوان یک ابزار برای طبقه بندی ورق های گالوانیزه به کار برده می شود.

به عنوان مثال در تصویر زیر می بینید که در قسمت استانداردها، از استاندارد ملی ایران، استاندارد اروپایی EN10346 و استاندارد SGS یاد شده است و گرید محصول نیز با عبارت DX51D مشخص شده است.

استانداردها و گریدهای ورق در شناسنامه این محصول ذکر می شوند.


برخی از استانداردهای معتبر برای ورق‌های گالوانیزه عبارتند از:

  • استانداردهای اروپا (EN)
  • استاندارد ملی ایران (ISIRI)
  • استانداردهای جهانی (ISO)
  • استاندارد JSI
  • استاندارد DIN

علاوه بر استاندارد، نوع گرید ورق گالوانیزه نیز در کاغذ شناسنامه قابل مشاهده است. به عنوان مثال یکی از رایج ترین گریدهای ورق گالوانیزه، گریدهای کششی و فرم پذیری ورق گالوانیزه است که به صورت زیر طبقه بندی می شود.

  • DX51D (گرید فرم دهی و کششی)
    این نوع گرید مناسب تولید پروفیل و عملیات سخت خمشی با خصوصیت خمش‌پذیری است.
  • DX52D (گرید نیمه کششی)
    این گرید مناسب عملیات‌های ساده کششی و شکل‌دهی بیشتر نسبت به نوع اول است.
  • DX53D (گرید کششی)
    مناسب برای عملیات کشیی دشوارتر از نوع دوم بوده و دارای خاصیت ضدپیری (NON-aging) می‌باشد.
  • DX54D (گرید کششی عمیق)
    مناسب برای کشش‌های عمیق
  • DX56D (گرید کششی فوق عمیق)
    مناسب برای فرم‌دهی و عملیات کششی عمیق و بسیار دشوار

4.ابعاد ورق (Dimension)

از میان مشخصات اندازه ایِ یک ورق، دو عدد هستند که در هنگام خرید و فروش بسیار اهمیت دارند:

  1. ضخامت
  2. عرض

نوع کاربرد ورق و این که برای چه مصارفی مورد استفاده قرار بگیرد با توجه به این دو معیار سنجیده می شود. به همین خاطر است که در هنگام خرید و فروش ورق های گالوانیزه از عباراتی نظیر ورق گالوانیزه 0.5 1000 تاراز استفاده می شود. در عبارت فوق عدد 0.5 نشان دهنده ضخامت ورق است و عدد 1000، عرض 1 متری ورق را نشان می دهد. در هنگام خرید ورق گالوانیزه توجه داشته باشید که انتخاب ابعاد صحیح بسیار مهم است. به این ترتیب لازم است تا ابعاد موردنیاز برای پروژه موردنظرتان را محاسبه و سپس اقدام به خرید نمائید.

جالب است بدانید که در بازار خرید و فروش ورق، به جای بیانِ عرض ورق به صورت 0.5، 0.6 و … از اعداد 50، 60 و… نیز استفاده می شود و برای بیان عرض 1000 میلی متری از عبارت کوتاه و عرض 1250 میلی متری از عبارت بلند استفاده می گردد؛ به این ترتیب محصولی مانند ورق ضخامت 0.6 با عرض 1000 میلی متر تولید برند تاراز را می توان به دو صورتِ ورق 0.6 1000 تاراز (شش دهمِ هزارِ تاراز) یا 60 کوتاه تاراز (شصتِ کوتاهِ تاراز) بیان کرد.

5.کوتینگ (Coat wt)

میزان ضخامت پوشش روی در سطح ورق یکی از مهم ترین معیارهای کیفی برای خرید ورق گالوانیزه است. بر این اساس یکی از آیتم های ضروری در شناسنامه و لیبل ورق گالوانیزه، میزان کوتینگ ورق است. ورق‌های گالوانیزه با کوتینگ های متفاوتی در بازار کشور موجود هستند. به طور معمول، ورق‌های با کوتینگ بالاتر به عنوان جنس باکیفیت و مقاومت بیشتر شناخته می‌شوند اما همیشه هم نمی توان عدد بالاتر برای میزان کوتینگ را به عنوان محصول بهتری در نظر گرفت چرا که افزایش میزان پوشش روی می تواند بر روی خواص فیزیکی ورق تغییرات محسوسی داشته باشد. برای آشنایی کامل با این مولفه پراهمیت می توانید پست کوتینگ ورق گالوانیزه را مطالعه کنید.

میزان کوتینگ ورق‌های تولید داخل حدوداً 8۰ الی 15۰ میکرون (گرم بر مترمربع) و در ورق‌های وارداتی 16۰ الی 275 گرم بر مترمربع است. درمیان تولیدکنندگان داخلی، برند کاشان دارای بیشترین کوتینگ و پوشش روی Zn در ورق‌های گالوانیزه خود است.

6. نوع گل (type of spangle)

در فرآیند تولید ورق گالوانیزه در صورت وجود ناخالصی در روی و همچنین میزان سرعت فرآیند سرد کردن ورق پس از گالوانیزه کردن، بر روی سطح ورق، اسپنگل یا گل تشکیل می شود. به همین دلیل ورق‌های گالوانیزه از نظر ظاهری به سه دسته زیر تقسیم می‌شوند:

نکته: در صورت یکسان بودن ورق فولادی پایه، هرچه این گل‌ها کوچک‌تر و سطح براق‌تر باشد، کیفیت ورق نیز بالاتر خواهد بود. در صورتی که نمی‌دانید محصول موردنظر در کدام دسته است و شکل ظاهری ورق برای شما اهمیت زیادی دارد، حتما از واحد فروش در مورد اندازه گل‌ها و شکل ظاهری ورق سوال کنید.

7.وزن

وزن درج شده روی لیبل ورق می تواند وزن خالص یا وزن ناخالص محصول باشد. وزن ناخالص محصول با عبارت Gross wt نشان داده می شود و منظور از آن، وزن محصول همراه با بسته بندی است. در صورتی که وزن خالص ورق در شناسنامه ذکر شود، برای آن از کلمه Net wt استفاده می شود.

8.شناسه کویل

شناسه کویل یک عدد طولانی است که هر شرکت برای تولیدات خود در نظر می گیرد. این عدد منحصر به فرد، مانند اثر انگشت ورق بر روی آن درج می شود تا هر ورق در سیستم های یکپارچه قابل ثبت و خرید و فروش باشد.

شناسه کویل یک عدد طولانی است که هر برند بر روی محصول خود درج می کند.

9. شماره سفارش و نام مشتری

معمولا وقتی ورق گالوانیزه برای بنگاه داران و مشتریان عمده تولید می شود، نام خریدار و شماره سفارش در شناسنامه ورق درج می شود.

اطلاعات غیرشناسنامه ای مفید در هنگام خرید ورق گالوانیزه

برخی از خصوصیات کیفی ورق گالوانیزه با بازرسی چشمی نیز قابل سنجش است. در ادامه به معرفی مواردی می پردازیم که در هنگام خرید و تحویل ورق گالوانیزه می توانید به سرعت آن ها را بررسی کنید.

  • سطح ورق‌های گالوانیزه باید صیقلی، صاف و لیز باشد و در هنگام لمس سطح آن نباید بادکردگی و ناهمواری حس شود.
  • در سطح ورق‌های گالوانیزه نباید لکه قهوه‌ای یا خال سیاه یا زرد و شوره سفید مشاهده شود.
  • نباید ترک، خراش و حفره‌ ای در سطح ورق مشاهده شود.
  • در ورق‌های گالوانیزه به کیفیت چسبندگی پوشش روی بر فلز پایه دقت کنید. برای سنجش میزان کوتینگ ورق می توان از دستگاه های مخصوص استفاده کرد.
  • پوشش Zn بر سطح ورق گالوانیزه باید یکنواخت باشد.

0 تا 100 خدمات ورق:
انبارداری، برش، خم و فرمینگ ورق گالوانیزه

سخن پایانی

در هنگام خرید ورق گالوانیزه، برخی از مشخصات و ویژگی‌های این ورق برای مشتریان از اهمیت قابل توجهی برخوردار است. شناسنامه ورق گالوانیزه شامل مشخصات کلیدی این محصول است و می تواند بهترین راهنما برای تضمین کیفیت ورق باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره خرید با واحد فروش شرکت زرین فولاد شهریاری تماس حاصل نمایید:

آخرین مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × یک =